Kvinnoliv » Hjärtat

Hjärtat

Före 55 års ålder är hjärt-kärlsjukdomar vanligare bland män än bland kvinnor. Forskning tyder på att det kroppsliga östrogenet har en skyddande effekt, vilket skulle kunna vara en möjlig förklaring till detta.

Under klimakteriet, när östrogenhalterna sjunker kan därför risken att drabbas av hjärtsjukdomar öka. Anledningen är att östrogen påverkar hjärt- och kärlsystemet positivt, bland annat genom att hålla kolesterolhalten under kontroll. Kolesterolet, särskilt det ”onda” LDL-kolesterolet (low density lipoprotein) kan därför öka under klimakteriet då östrogenhalterna sjunker. Det resulterar i att fett börjar lagras i blodkärlen vilket i sin tur försvagar blodflödet till hjärtat.

Under många år hoppades och trodde man att tillskott av kvinnliga könshormoner efter klimakteriet skulle ge ett fortsatt skydd mot hjärtsjukdom. Entusiasmen var stor tills flera studier visade att generell hormonbehandling ökar risken bland annat för blodpropp i hjärnan och bröstcancer. I dag råder stor osäkerhet kring vem som kan ha nytta av östrogenbehandling.  

Det positiva är att det självklart går att själv förebygga hjärt-och kärlsjukdomar. Små ändringar i vardagen exempelvis i kosten, motionen, stresshanteringen eller rätt medicinering kan ha stora effekter.

Exempelvis poängterar Mats Hammar, professor i gynekologi och överläkare vid Linköpings Universitetssjukhus de positiva effekterna av motion.

”Fysisk aktivitet motverkar de flesta förändringar som uppträder i övergångsåldern. Faktum är att redan ett par träningspass i veckan minskar värmevallningar och motverkar uppkomsten för flera av de sjukdomar som ökar efter klimakteriet.”

Med enkla förändringar kan du kosten vara en bidragande faktor till att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Ät                                                                
• Sojaprodukter (så obehandlade som möjligt) 
• Omättade fetter, t.ex. olivolja                   
• Fisk, gärna fet                                       
• Grönsaker, bär och frukt                   
• Fullkornsprodukter 

Undvik             
• Socker    
• Mättade fetter, t.ex. margarin
• Salt

Praktiska matråd:
– Ät mera frukt och grönt, ca 500 g per dag, t ex 3 frukter och 2 rejäla nävar grönsaker
– Ät fisk 3 ggr i veckan
– Välj olja och flytande fetter
– Välj grovt, fiberrikt bröd
– Snåla på söta drycker, godis, kakor och glass
– Ät regelbundet

1,007 Comments »

  • I am not certain the place you are getting your info, however great topic.
    I must spend some time finding out more or understanding more.
    Thanks for fantastic information I was searching for this info for my mission.

  • Yesterday, while I was at work, my sister stole my iPad and tested to see if it
    can survive a 30 foot drop, just so she can be a
    youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views.
    I know this is completely off topic but I had to share it with
    someone!

  • Great weblog right here! Also your web site a lot up fast!
    What host are you the usage of? Can I am getting your associate hyperlink for your host?
    I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  • My brother suggested I might like this website. He was entirely right.

    This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had
    spent for this information! Thanks!

  • The other day, while I was at work, my sister stole my iPad
    and tested to see if it can survive a thirty foot drop, just so she can be
    a youtube sensation. My iPad is now broken and she has
    83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

  • We’re a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our
    community. Your web site offered us with useful info to work on. You have
    performed a formidable process and our whole neighborhood will
    likely be thankful to you.

  • I have read so many articles or reviews on the topic of
    the blogger lovers except this article is genuinely
    a good article, keep it up.

Skriv en kommentar nedan

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.