50 år och i klimakteriet?

Satsa på hälsan i klimakteriet

När du blir 50 år händer det mycket i kroppen och många kvinnor kommer in i klimakteriet. Under den här livsfasen kan de sjunkande hormonnivåerna ge olika besvär som sömnsvårigheter, värmevallningar, torra slemhinnor eller nedstämdhet. Men det finns mycket som du själv kan göra för att lindra symtomen.  Här kommer en liten hälsolista på vad du kan göra för att satsa på en sundare livsstil:

Maten under klimakteriet

Ät blåbär
Blåbär innehåller massa antioxidanter, mineraler och vitaminer som är bra både för hjärtat och hjärnan.

Havtorn är bra för torra slemhinnor
Under klimakteriet kan slemhinnorna i underlivet bli torra och mindre elastiska. Havtorn har visat sig vara bra såväl för torra slemhinnor som för ögon, näsa och hals.

Motverka urinvägsinfektion
Många kvinnor har problem med urinvägsinfektioner. Genom att dricka tranbärsjuice kan du lindra dina besvär.

Ät inte så mycket rött kött
Försök att dra ner på konsumtionen av rött kött, särskilt vid reumatism eller om du har någon typ av ledsjukdom. Ett tips är att äta baljväxter som innehåller fytoöstrogener.

Ät mindre frukt

Om du går upp i vikt lätt kan du prova att äta mindre frukt. Visserligen innehåller frukt både fibrer och antioxidanter som är bra för kroppen, men för dig som är insulinkänslig kan frukt leda till viktuppgång.

Kosttillskott
Prova Ginkgo biloba som är en av världens äldsta trädarter. Ginkgo biloba är ett flitigt använt naturläkemedel, fullproppat med antioxidanter, för att stärka minnet och förbättra blodcirkulationen. Rosenrot och johannesört är andra naturliga produkter som är bra om du känner dig nedstämd.

Motionen under övergångsåldern

Träna efter dina förutsättningar
Om du brottas med starka klimakteriebesvär bör du ta det något lugnare. Istället för att springa kan du ta en rask promenad eller använda gångstavar. Om du mår bra kan du träna precis som vanligt.

För att förebygga benskörhet kan du göra enkla övningar i din vardag. Prova tex att göra benböj framför TV:n och ta trapporna istället för att åka hiss.

Om du har svag rygg är pilates och yoga utmärkta träningsformer för att öka kroppens rörlighet och förbättra hållningen. Med stigande ålder blir balansen sämre. För att motverka detta kan du göra övningar på en balanskudde eller promenera med instabila MBT-skor.

Glöm inte bort att ge dig ut i naturen med jämna mellanrum. Det är renande för själen och hälsan.

Investera i din hälsa

I din ålder har du kanske mer fritid än tidigare och mer pengar över till dig själv. Passa på att investera i din hälsa, det är aldrig för sent. Vad sägs om en personlig tränare?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.