Första utefikat…

Idag var luften ljum och solen strålade underbart. Våren kändes med ens mycket nära. Det är ljuvligt! Satt hemma och förberedde mitt kommande frukostseminarium om neuroledarskap och mental ergonomi. Och tog en fika ute på eftermiddagen. Vilken lycka i stunden! Jag njuter så av värmen, så här års gör den så gott!

Har inte skrivit på min blogg på ett tag. Det har varit mycket intresse kring mina seminarier och utbildningar. Det finns några platser kvar till seminariet på tisdag om du har lust att komma. Här hittar du info: http://www.agodman.se/120306_Neuroledarskap_frukostseminarie_info.pdf
Anmälan görs till anneli@agodman.se

Det finns ett sug efter den här kunskapen märker jag. Och det är roligt eftersom det ger så mycket att relativt lätt ta med in i sin vardag och skapa bättre förmåga att hantera stress, prestera bra utan att slå knut på sig, ha hjärnan klar för att fatta kloka beslut, samverka bättre med andra, klara förändringar och inte minst – må bättre. Och det är det ju många som behöver idag. Det är förfärligt att höra hur det är runt omkring. ”Alla” känner någon som har diagnoser som utmattningsdepression och liknande. Många pratar ofta om hur jobbigt det är med all stress. Många duktiga går omkring och känner sig som stora bluffar, fast de sliter ”häcken av sig”. Det här håller inte i längden!

Då är neuroperspektivet väldigt intressant! Jag märker att det gör det lättare för människor att ta till sig vad de behöver göra och varför det är svårt fast de vill. Det är också underbart att kunna förmedla att det går att göra det komplexa enkelt. Och att små steg gör underverk. När de tas i rätt riktning…

Blev så glad när jag i måndags upptäckte att SvD skriver om hur positivt träning påverkar hjärnan. Här kan du läsa:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/lopningen-blev-hans-lyckopiller_6883847.svd
Jag lägger gärna till att uppmärksamhetsträning också fungerar som ”lyckopiller”. Bäst är förstås om man kombinerar fysisk och mental träning och gör det på en lagom nivå. Var och en må finna den själv. Men gör det! Bestäm dig! Inget blir av sig själv. Och minns att 5 minuter är bättre än ingenting. Båda när det gäller fysisk träning och träning av hjärnan. För uppmärksamhetsträning är styrketräning för hjärnan.

Håll ögon och öron öppna – det kommer att pratas mycket om detta framöver. Det pågår mycket forskning som ger otroligt intressanta reslutat. Tex har man forskat på effekter av uppmärksamhetsträning (mindfulness) på klimakteriebesvär, det har jag skrivit om tidigare. Det hjälper även där. Eller här, jag talar av egen erfarenhet…

Ha de gott, var rädd om ditt uppmärksamhetskapital. Det är värt täta insättningar!
/Anneli

www.agodman.se
www.damernascoachingbyra.se

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.