Japansk gurksallad för klimakteriet

Sesamfrön är kända för att vara rika på mineraler och antioxidanter, men visste du att dessa frön även innehåller fytoöstrogener? Fytoöstrogener är ett enzym som har potential att dämpa symtom vid klimakteriet såsom exempelvis värmevallningar.

Lägg till dessa välsmakande frön till din diet redan idag genom att laga en lätt och fräsch japansk gurksallad. Receptet är hämtat från eatingwell.com där du även kan finna inspiration till andra hälsosamma maträtter.

Ingredienser
• 2 medelstora gurkor, eller en stor gurka
• 1 / 4 dl risvinäger
• 1 tsk socker
• En nypa salt
• 2 msk sesamfrön, rostade

Såhär gör du:
1. Skala gurkorna och skiva dem på längden. Skrapa bort fröna med en sked.
2. Skär gurkorna med kniv i mycket tunna skivor. Alternativt kan du använda en matberedare.
3. Lägg gurkorna i på hushållspapper och pressa försiktigt för att avlägsna överflödig vätska.
4. Blanda risvinäger, socker och salt i en medelstor skål och rör om tills allting har lösts upp.
5. Tillsätt gurka och rostade sesamfrön. Blanda ihop och servera genast.

Tips!
Rosta sesamfrön genom att värma en liten torr stekpanna på låg värme. Tillsätt sesamfröna och rör om hela tiden tills de är gyllene och doftande, ca 2 minuter. Överför till en liten skål och låt svalna.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.