Klimakterieblixtar och mindfulness

Den 29 mars i år fick jag min första värmevallning. Eller ”hot flash” som det kallar på amerikanska. Ett passande namn – jag upplevde verkligen en het blixt genom kroppen. En blixt som fick nackhåret att krylla sig av svett och mig att snabbt lätta på klädseln. Hettan kom med jämna och ojämna mellanrum och jag undrade först om jag höll på att bli sjuk, men när det pågått några dagar och jag förstod vad det handlade om var min första tanke ”Intressant! Nu är jag där!”

Sedan dess har det fortgått. När ”blixtarna” kommer och går med växlande intensitet och frekvens låter jag dem vara och betraktar dem, utan att förbanna dem eller försöka mota bort dem. När jag tänker på det med lite perspektiv tror jag att min mindfulnessträning hjälper mig att agera så och jag upplever oftast inte mina värmevallningar som besvärande. Jag upplever också att de har minskat, både i intensitet och frekvens.

Det finns forskning som visar att det finns en posivit effekt av mindfulness som hjälpmedel att hantera värmevallningar. PhD Jon Kabat Zinn, som skapat det vi benämner som mindfulnessträning idag, har gjort en mindre studie kring mindfulness och värmevallningar och funnit att besvären minskade med 40% hos kvinnor som tränade mindfulness. Jag har tagit del av studien i samband med min egen utbildning till mindfulnessinstruktör. Utbildningen leddes av Jon Kabat Zinn. Forskningen är gjord vid universitetet i Massachusetts.

Är det någon annan på Kvinnoliv som delar min erfarenhet eller som vill samtala kringdetta? Det vore väldigt intressant att ta del av era erfarenheter – hör gärna av er!

Vill du själv öva upp din mindfulla förmåga? Välkommen till min hemsida: Damernas Coachingbyrå där du kan läsa mer eller ta kontakt. Du kan också kontakta mig via min sida på Facebook.

Ser fram emot intressanta samtal!/ Anneli

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.