Klimakteriebesvär

Klimakteriebesvär

Kvinnans klimakteriebesvär i övergångsåldern uppstår på grund av att hon slutar att producera de två könshormonerna östrogen och progesteron. Klimakteriebesvär kommer i samband med de minskade nivåerna av dessa hormoner i blodet, då äggstockarna inte längre kan stimuleras av hjärnans hormonella signaler.

En stor del av alla kvinnor får någon gång klimakteriebesvär och det är få faser i livet som kan variera så mycket från person till person som när kvinnan är i klimakteriet. Det som för vissa blir en mardröm av sömnproblem, sexuella problem och humörsvängningar blir för andra en behaglig tid när menstruationen upphör och risken för oönskade graviditeter försvinner. Ungefär en tredjedel upplever få eller inga besvär, en tredjedel får moderata besvär och en tredjedel får mer uttalade besvär. Symtomen har ofta en negativ inverkan på kvinnors hälsa och livskvalité.

Vanligt förekommande symptom kan vara:

– värmevallningar
– sömnproblem
– humörsvängningar
– sexuella problem (torra slemhinnor och minskad sexlust).

Kan klimakteriebesvär bero på någon sjukdom?

Det är helt normalt att ha oregelbundna blödningar under klimakteriet. I sällsynta fall kan de vara tecken på cellförändringar i livmoderslemhinnan, men då brukar blödningarna vara helt oregelbundna. Ibland kan de pågå i två till tre veckor med bara en veckas uppehåll, eller komma tillbaka bara någon dag efter avslutad mens. Känner man sig osäker på om blödningarna är normala eller inte bör man söka hjälp på sin vårdcentral eller hos sin gynekolog. Om man får en blödning mer än ett år efter sista mensen ska man alltid söka gynekolog för undersökning.

Klimakteriebesvär som till exempel svettningar kan också orsakas av sköldkörtelsjukdomar, diabetes och lymfkörtelcancer.

Behandling vid lindriga klimakteriebesvär

Det finns mycket du själv kan göra för att lindra dina klimakteriebesvär:

– Undvik att bära kläder av syntetmaterial då dessa kan öka besvär som värmevallningar och svettningar. Använd istället kläder av naturmaterial.

– Motion och fysisk aktivitet. En timmes promenad varje dag är bra både för konditionen och för hjärthälsan.

– Dra ner på konsumtionen av kaffe, the och alkohol.

– Försök att sluta röka om så är fallet. När du röker ökar du nämligen nedbrytningen av den lilla mängd östrogen som fortfarande produceras i kroppen.

– Undvik lugnande medel för att reducera dina svettningar. Försök istället att lista ut vad som utlöser besvären och prova att undvika detta.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.