Värmevallningar i klimakteriet

Plötsliga anfall av värmevallningar är ett vanligt symtom och drabbar cirka 75 – 80 % av kvinnor i klimakteriet. En värmevallning brukar upplevas som en värmevåg i höjd med bröstet som förflyttar sig uppåt över halsen, ansiktet och hårfästet. Man blir röd i ansiktet och värmevågen följs av svettningar som startar från hårfästet och ansiktet och sprider sig ned längs halsens framsida. Ibland kan det droppa från håret och ansiktet. 

Värmevallningar och svettningar kan uppstå i alla olika sammanhang.

Det är vanligt att man vaknar av svettningarna flera gånger varje natt. Ibland kan man behöva byta lakan. Vanligtvis försvinner värmevallningarna efter ett par minuter men de kan pågå i upp till en timme.

Vallningar är det vanligaste klimakteriebesväret

För de flesta kvinnor är värmevallningar och svettningar det absolut största besväret i övergångsåldern. Flera undersökningar pekar på att mellan 50-70% av alla kvinnor får vallningar i perioden kring menopausen.

Kylvallningar kan förekomma

Att frysa och svettas på samma gång. Under vallningarna ökar blodgenomströmningen ut till de områden i huden som normalt är en del av temperaturregleringen. Hudtemperaturen ökar i dessa områden och temperaturen kan även stiga i stora delar av kroppen, främst pannan, kinderna, halsen, överarmarna, fingrar och tår, bröstet, magen, låren och benen. Man börjar svettas samtidigt som kroppen arbetar för att sänka temperaturen. Resultatet blir att man både fryser och känner sig överhettad på samma gång.

Kroppens termostat

Då de här symtomen beror på att kroppens termostat är i obalans kan också så kallade kylvallningar förekomma. Det är inte lika vanligt som svettningar och värmevallningar. Kylvallningar brukar upplevas som frossa och att man fryser även om man sover under extra täcken. Hur svåra besvär man har och hur ofta svettningarna, värmevallningarna eller frossan kommer är olika.

Förändringar i temperaturen

Förändringarna i hudens temperatur är precis de samma som vi upplever heta sommardagar. Experternas teori är därför att värmevallningar är en effekt av att vårt eget temperaturregleringssystem ”hänger upp sig.” Varför detta sker i övergångsåldern vet man däremot inte med säkerhet.

Värmevallningar i klimakteriet

Värmevallningar är som en värmebölja

Många kvinnor beskriver värmevallningar som en värmebölja, som sköljer genom kroppen. Några berättar att värmen sprider sin från bröstet och upp mot hals och huvud. Andra upplever att värmekänslan startar i fötterna och går upp genom hela kroppen. Under fenomenet blir många också röda på halsen och i ansiktet. Vid kraftiga symptom kan man tom drabbas av yrsel, andnöd och hjärtklappning.

Hur länge och hur ofta?

Normalt varar blodgenomströmningen mellan 1 till 5 minuter. Effekten varierar från kvinna till kvinna, liksom antalet värmevallningar per dygn. Några kvinnor får besvären varje timme, andra bara lite då och då. Symptomen är som regel kraftigast kvällstid då kroppens temperatur är som högst.

Ökande besvär efter menopausen

Undersökningar visar att kvinnor i genomsnitt har vallningar under en period av fyra år. Besvären kan komma flera år före menopausen och är som kraftigast de två första åren efter kvinnans sista menstruation.

Behandla dig själv mot värmevallningar i klimakteriet

Behandla dig själv

Du kan själv göra mycket för att leva ett gott övergångsliv. Motion, sunda matvanor och ingen tobak är viktigare faktorer än forskarna hittills trott. Att ta bättre hand om sig själv minskar också riskerna vid hormonbehandlingar, visar de nya rönen från omfattande undersökningar.

Värmevallningar följer ofta ett fast mönster som du kan lära dig att bemästra. Lägg märke till när vallningarna uppstår och hur länge symptomen varar.

Bemästra symptomen

  • Drick rikligt med kallt vatten, gärna isvatten.
  • Vila när du kan och se till att du sköter din sömn.
  • Byt till tunnare sängkläder. Madrass och kuddar i naturmaterial absorberar svett bättre än konstfibermaterial.
  • Undvik feta kroppslotioner, som lätt ger känslan av att huden inte andas.
  • Undvik eller dra ner på intaget av kaffe, alkohol och starkt kryddad mat. Stress har en utlösande effekt, så det kan vara en god idé att lära sig mer om avspännings och andningsteknik.



Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.