Hjärtat

Före 55 års ålder är hjärt-kärlsjukdomar vanligare bland män än bland kvinnor. Forskning tyder på att det kroppsliga östrogenet har en skyddande effekt, vilket skulle kunna vara en möjlig förklaring till detta.

Under klimakteriet, när östrogenhalterna sjunker kan därför risken att drabbas av hjärtsjukdomar öka. Anledningen är att östrogen påverkar hjärt- och kärlsystemet positivt, bland annat genom att hålla kolesterolhalten under kontroll. Kolesterolet, särskilt det ”onda” LDL-kolesterolet (low density lipoprotein) kan därför öka under klimakteriet då östrogenhalterna sjunker. Det resulterar i att fett börjar lagras i blodkärlen vilket i sin tur försvagar blodflödet till hjärtat.

Under många år hoppades och trodde man att tillskott av kvinnliga könshormoner efter klimakteriet skulle ge ett fortsatt skydd mot hjärtsjukdom. Entusiasmen var stor tills flera studier visade att generell hormonbehandling ökar risken bland annat för blodpropp i hjärnan och bröstcancer. I dag råder stor osäkerhet kring vem som kan ha nytta av östrogenbehandling.  

Det positiva är att det självklart går att själv förebygga hjärt-och kärlsjukdomar. Små ändringar i vardagen exempelvis i kosten, motionen, stresshanteringen eller rätt medicinering kan ha stora effekter.

Exempelvis poängterar Mats Hammar, professor i gynekologi och överläkare vid Linköpings Universitetssjukhus de positiva effekterna av motion.

”Fysisk aktivitet motverkar de flesta förändringar som uppträder i övergångsåldern. Faktum är att redan ett par träningspass i veckan minskar värmevallningar och motverkar uppkomsten för flera av de sjukdomar som ökar efter klimakteriet.”

Med enkla förändringar kan du kosten vara en bidragande faktor till att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Ät                                                                
• Sojaprodukter (så obehandlade som möjligt) 
• Omättade fetter, t.ex. olivolja                   
• Fisk, gärna fet                                       
• Grönsaker, bär och frukt                   
• Fullkornsprodukter 

Undvik             
• Socker    
• Mättade fetter, t.ex. margarin
• Salt

Praktiska matråd:
– Ät mera frukt och grönt, ca 500 g per dag, t ex 3 frukter och 2 rejäla nävar grönsaker
– Ät fisk 3 ggr i veckan
– Välj olja och flytande fetter
– Välj grovt, fiberrikt bröd
– Snåla på söta drycker, godis, kakor och glass
– Ät regelbundet

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.