Lottas boktips | februari 2011 – Våga vilja företag

 

Våga vilja företag

Drömmer du om att starta eget? Av landets nyföretagare är varje år ungefär en tredjedel kvinnor. Kanske har du redan en konkret idé och har varit i kontakt med Nyföretagarcentrum eller liknande – och känner att du fastnat i alla dessa dokument du först måste skapa – affärsplaner, budget, marknadsföringsstrategi och kundanalyser…

Detta handlar i princip varenda Starta-eget-kurs om, och det står i alla handböcker för nyblivna företagare. Därför känns Lena Törners ”Våga vilja företag” som ett befriande undantag:

– Många påstår att du ska ha en plan, en affärsplan, marknadsplan och många timmar läggs på att utarbeta sådana. Det är säkert bra, men vad du verkligen behöver ha är betalande kunder. Lägg inte tid eller engagemang på en plan utan börja direkt med det som verkligen krävs för din överlevnad, säger hon i boken.

I klartext: Börja med att sälja!

Lyft luren, och sätt igång. Utan kunder blir det inga affärer. Och då spelar det ingen roll hur tjusiga och välformulerade dina planer är.

Lena Törner har varit företagare sedan början av 1990-talet och driver utbildningsföretaget MacoMedia. Hennes ”Våga vilja företag” är en liten och tunn bok, med ett stort och fylligt innehåll. Rakt på sak, utan krusiduller, avslöjar Lena Törner de viktigaste verktygen för dig som brinner för din affärsidé, som hur du tar prisdiskussionen med kunder som vill pruta och överlever lågkonjunkturer – men hennes syfte är också att avråda dig som kanske inte alls passar som företagare!


Faktaruta/Våga vilja företag

Författare: Lena Törner, ägare och VD på utbildnings- och kompetensföretaget MacoMedia, som hon startade 1993.

Förlag: PaperTalk

Mer info: www.macomedia.se


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.