Mindfulness och depression

Förlåt om jag tjatar. Det är svårt att låta bli. Bevisen för att mindfulness verkligen är en metod att ta på allvar i vårt tidevarv hopar sig. Idag fick jag tips om ett inslag i TV4´s Nyhetsmorgon.  Åsa Nilsonne är med och berättar om ytterligare forskningsrapporter som ger relevans till att ”meditation kan reparera en utbränd hjärna” som de uttrycker det. Det är framför allt en ökad täthet i hippocampus som är i fokus.

De nya forskningsresultaten visar det som man varit inne på tidigare att aktiviteten och tätheten i hippocapus ökar vid meditation och att förändringarna kommer efter ganska kort tid med träning.

Ökad täthet i denna del av hjärnan gör det lättare för oss att släppa starka känslor. Det vill säga om man blir väldigt arg på jobbet så får man lättare att släppa ilskan där istället för att ta med den hem. Detsamma om man blir väldigt rädd och orolig, till exempel för att bli sjuk. Det blir lättare att släppa oron, utan att kämpa bort den eller lägga locket på. Den klingar helt enkelt av lättare.

Det är fantastiskt! Allt detta kan vi uppnå genom att stilla oss och medvetet rikta vår uppmärksamhet, till exempel till andningen. Troligtvis skiljer det sig från individ till individ hur ofta och länge man behöver göra detta. Utifrån min erfarenhet med personer jag coachar och tränar individuellt i mindfulness, gör det ofta stor nytta redan efter fyra veckor med ca 10 minuter om dagen.

Flera vittnar om att de redan efter så kort period av träning blir medvetna om sina starka känslor och kan släppa dem utan att gå in i dem och låta dem ta över. Resultatet blir att ilskan och oron inte ”äter upp en”, som någon uttryckte det. Känslorna får komma, observeras och gå. Utan kamp.

Härligt att kunna gå hem efter en dj-ig dag på jobbet och krama barnen istället för att sparka katten! 🙂

Anneli
www.agodman.se

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte.